Vanliga frågor
Frågor om din betalning
Du betalar endast om du får ett recept förskrivet. Patientavgiften hos oss är idag 100 kronor. Det är avgiftsfritt för barn och ungdomar till den första januari året de fyller 20 år och för äldre efter dagen de fyllt 85 år. Har du kommit upp i högkostnaddsskyddet och fått ett frikort kan du använda det. Du meddelas alltid vad din avgift blir innan debitering och du kan välja om du vill gå vidare eller inte. Patientavgiften är reglerad av regionen vi är kopplad till och jämlik för all digital vård i Sverige.
Till den första januari året du fyller 20 år är ditt besök avgiftsfritt. Detsamma gäller för individer från dagen de fyller 85 år. Vi har en åldersgräns på 15 år.
Vi är anslutna till både Swish och Klarna och vi meddelar alltid vad din avgift blir innan du blir debiterad. Följ instruktionerna i betalningsflödet för att genomföra köpet. Väljer du att betala med Swish måste du ha Swish-appen nerladdad och installerad på en mobil enhet. Du betalar och identifierar dig enkelt med BankID på vår webbplats. Det behöver du göra innan de medicinska frågorna du besvarat kan behandlas av läkare.
Betalar du med Klarna får du ett kvitto i deras app. Du laddar ner Klarnas app där du vanligtvis hämtar dina appar. Betalar du med Swish får du en notering i appen. Vill du har ett mer specificerat kvitto går det bra att logga in på: https://patient.kollarna.se/ och skriva ut ditt kvitto.
Har du kommit upp i högkostnadsskyddet och fått ett frikort betalar du ingen patientavgift för en läkarbedöming hos oss. Du anger det sex- till åttasiffriga numret som finns på ditt frikort tillsammans med dina personuppgifter efter att du svarat på de medicinska frågorna.
Ja, ditt besök är frikortsgrundande. Tyvärr är vi inte anslutna till e-frikort än och kan därför inte utfärda frikort. För att registrera din betalning kan du spara ditt kvitto och ta med dem till en vårdcentral eller annan vårdmottagning. De kan också hjälpa dig att utfärda ett frikort.
Flera vårdmottagningar är kopplade till e-frikort, en elektronisk hantering av högkostnadsskydd och frikort. Det hjälper dig att hålla räkningen på dina patientavgifter. Vi är tyvärr inte ansluta till e-frikort ännu men ett kvitto från oss eller kontoutdrag från din bank ska gälla som underlag för frikort. Vi kan inte heller hjälpa dig att utfärda ett frikort. Kontakta en fysisk vårdmottagning, de hjälper dig att utfärda ett frikort. Ta med kvitton från oss och andra vårdgivare som inte är kopplade till e-frikort så registrerar de dessa.
Den digitala vård vi erbjuder finansieras precis som annan vård av skattemedel. När du söker vård hos oss ersätts ditt besök av det landsting som du är skriven i. Vi är anslutna till region Sörmland där patientavgiften är 100 kronor. Ett läkarbesök hos oss ersätts med 200-500 kronor medan snittkostnaden för samhället vid ett fysiskt besök är 1 400 kronor.
Frågor om tjänsten
Våra kollar har öppet för att ta emot ditt besök dygnet runt! Våra läkare arbetar och ser över dina svar mellan klockan 7.00 och 22.00. Har du gjort ett besök under natten och fått ett recept kan du hämta ut läkemedlet direkt när apoteket öppnar.
Du kan se dina förskrivna läkemedel på lakemedelskollen.ehalsomyndigheten.se. Dina recept är personliga och kan vara känsliga, därför kommunicerar vi aldrig vilka läkemedel du har fått via mejl eller sms.
Vi är certifierade av Trygg e-Handel och är därmed en säker webbplats för internetköp. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här och hur vi behandlar dina betaluppgifter här www.kollarna.se/integritetspolicy